Hur håller du dig relevant på en marknad i konstant förändring?

feb 18, 2020 |

Med anledning av vår trendrapport 2020 har vi fått många frågor kring upskill och reskill. Ingen har väl vid det här laget kunnat undgå att en karriär idag innebär livslångt lärande för att hålla sig relevant på arbetsmarknaden.

Det går helt enkelt inte att ta examen inom ett område och anse sig vara färdigutbildad med tanke på att all världens information och kunskap är tillgänglig för alla. Konkurrensen om nya skills och information är benhård. Därför måste man hitta sätt att vidareutbilda sig och systematiskt se till att lära sig nya nischade kunskaper som efterfrågas på arbetsmarknaden.

Det är upp till var och en att lära sig nytt

Vi har i en undersökning tillsammans med Kantar Sifo, som vi snart kommer att dela med oss av, frågat stockholmare om vad de behöver för att må bra. Där ställde vi också en fråga om hur just stockholmarna lär sig det de behöver för sitt jobb. Drygt hälften svarade att de får vidareutbildning på sin arbetsplats, var fjärde stockholmare hittar utbildningar via nätet och nästan var femte använder Youtube för att lära sig nya skills.

Trots att företag idag förutsätter att arbetstagaren ska identifiera både vad som ska läras och hur, finns det förvånansvärt lite struktur och färdiga sätt att fortbilda sig på. Det blir upp till var och en att hitta vad som kan anses vara attraktivt på arbetsmarknaden.

Hur kommer du igång med lärandet?

Vi delar här med oss av ett par områden där företag förväntas anställa. Lite längre ned finns även ett par konkreta tips för att komma igång med lärandet.

Enligt både McKinsey Global Institue, Vodafone Global Trend Barometer och World Economic Forum finns det några generella förändringar som kan vara bra att förstå först. Det finns ett ökat behov av kreativa, analytiska, tekniska och sociala färdigheter medan administrativa och fysiska skills minskar.

Dessutom är det intressant att veta att 65% av företag förutsätter att medarbetarna själva lär sig nya skills.

Några områden där många företag förväntar sig anställa framöver är:

  • AI/Maskininlärning
  • Dataanalys
  • Cyber-säkerhet
  • Digital marknadsföring
  • Internet of things
  • Blockchain

Ämnen som du direkt kan börja fördjupa dig inom:

  1. Digital teknologi
    1. Alla branscher kommer transformeras och att vara först med att förstå vilka utmaningar din bransch kommer att ställas inför framöver ger dig ett försprång. Exempelvis kan du som jobbar inom marknadsföring börja med att identifiera vilka ”martech”-verktyg som kan användas och se till att kunna och föreslå åtminstone ett på din arbetsplats.
    2. Be ditt företag att få gå en kurs. Ibland kostar det att utbilda sig men många företag är beredda att se till att medarbetare håller sig i framkant. Ett exempel är IHMs utbildning: https://www.ihm.se/utbildningar/marknadsforing/marketing-automation/
  2. Social kompetens
    1. Att kunna kommunicera och bli expert på det ur ett socialt perspektiv kommer bli avgörande på många arbetsplatser. Varför? Det mesta går att göra digitalt idag och förmågan att kommunicera kommer därför att bli än mer viktig framöver. Ett exempel är att lära sig team-övningar. Hyper Island delar generöst med sig av sina metoder, du hittar dem här: https://toolbox.hyperisland.com
    2. Välj en övning och utför på din arbetsplats, detta kommer garanterat att uppskattas.
  3. Kodning
    1. I en undersökning blev nyligen kodning utsedd till tredje största språket efter engelska och kinesiska. Kanske borde det vara en självklarhet för alla att bemästra åtminstone grundläggande kunskap i det som kan komma att bli världens största språk. Här får du en kick-start: https://www.programmerajava.se/
  4. Ledarskap
    1. Att leda i förändring är det nya svarta 2020 och det finns många fantastiska ledarskapsutbildningar att gå. En start är: https://www.utbildning.se/inspiration/artiklar/ted-talks-ledarskap-13612
  5. Kritiskt tänkande
    1. När all information finns tillgänglig från en rad olika källor gäller det att ha koll på både faktagranskning och sätt att hantera mängder av information och desinformation för att hamna rätt i analys. Kritiskt tänkande är viktigt och det går att lära sig. Läs om grunderna här: https://zety.com/blog/critical-thinking-skills

För dig med kunskapstörst och ambition kan vi varmt rekommendera att delta i våra egna utbildningar inom ramen för RPB Insights. Ett enkelt och roligt sätt att hålla dig uppdaterad om du arbetar som konsult hos oss!

Caroline Hagen

Chief Marketing Officer

Maila mig!
070-944 02 20

Vi hjälper dig! Kontakta oss för att få mer information

Kontakt